Teatrul Tineretului Piatra Neamț – spectacole perioada 24-26 februarie 2017
Spectacole programate în acest weekend la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț
24 februarie 2017, ora 19.00, Sala „Corneliu-Dan Borcia“
Ghimpl – Netotul
după Isaac Bashevis Singer
Traducerea: Anton Celaru
Distribuția:
Ghimpl: ANDREI MERCHEA-ZAPOTOȚKI
Soția: CĂTĂLINA IEȘANU
Regia și adaptarea scenică: DANIEL IORDAN
Fotografii: Mihaela Jipa
„Arta sa narativă, plină de pasiune, cu rădăcini într-o tradiție culturală polono-evreiască, dă viață condiției umane universale.“ Astfel își motiva opțiunea juriul care i-a acordat, în 1978, Premiul Nobel pentru Literatură lui Isaac Bashevis Singer (1902-1991). Numele său rămâne reprezentativ în literatură pentru proza care meditează asupra comunității tradiționale evreiești, fie că vorbim de romane (printre cele mai reprezentative sunt: Familia Moskat, Satan în Goray, Sclavul), nuvele și povestiri (Ghimpl-Netotul și alte povestiri, volum apărut în 1957, Un prieten al lui Kafka, Pasiuni etc.), memorii (La curtea tatălui meu, Un băiețel în căutarea lui Dumnezeu, Un băiețel în căutarea dragostei).
„Scrie la carte că-i mai bine să fii om prost toată viața, decât om rău un singur ceas.“
Pornind de la povestirea Ghimpl-Netotul, Daniel Iordan a conceput o farsă dramatică, cu accente de comedie neagră, care se oprește cu un pas înainte de derizoriu, acolo unde emoția și suferința dau valoare umanului.
Replica citată mai sus îi aparține rabinului la care Ghimpl merge pentru a cere sfat, când nu mai suportă farsele la care îl supun cei din jurul său. Însă Ghimpl nu e prost. E doar un om absolut bun, într-o lume de ticăloși. El „toate le rabdă“, sperând și iertând la nesfârșit. Bunătatea brutarului Ghimpl este un aluat bine dospit care a acoperit toate golurile ființei lui.
Teatrul Tineretului vă invită la o meditație despre bunătate. Mărunțișul vieții omului bun, disprețuit pentru bunătatea lui este acea comoară ascunsă în zidul de indiferență și răutate al lumii.
(Raluca Naclad, consultant artistic)
25 februarie 2017, ora 19.00, Sala Mare
Sfârşitul jocului
de Samuel Beckett
Traducerea: Irina Mavrodin
Distribuţia:
Hamm: VICTOR GIURESCU
Clov: ANDREI MERCHEA – ZAPOTOȚKI
Nagg: DANIEL BEŞLEAGĂ
Nell: LUCREŢIA MANDRIC
Un spectacol de SZABÓ K. ISTVÁN
Univers sonor: OVIDIU ILOC
Scenografia: HORAŢIU MIHAIU
Laureat al Premiului Nobel pentru literatură în 1969, dramaturg, prozator, poet irlandez de expresie engleză şi franceză, Samuel Beckett rămâne în cultura universală prin acuitatea cu care a investigat drama omului care nu ştie de ce există.
Scrisă în limba franceză, cu titlul Fin de partie şi tradusă în engleză de Beckett însuşi, cu titlul Endgame, piesa Sfârşitul jocului a fost montată pentru prima dată în 1957, la Royal Court Theatre din Londra. Când Beckett însuşi o montează la Berlin în 1967, declară că îi este cea mai dragă dintre piesele sale şi că exprimă cel mai bine omul timpului său. De altfel, acest text dramatic şi Aşteptându-l pe Godot sunt considerate capodoperele dramaturgiei sale, fiind şi cele mai montate la nivel internaţional.
Spectacolul lui Szabó K. István aduce, pentru prima dată, în repertoriul Teatrului Tineretului numele lui Samuel Beckett, regizorul construind un spectacol tulburător prin expresivitatea poeziei nimicului într-o lume postapocaliptică.
Acest spectacol este o luntre în care te urci şi te laşi purtat, eliberator, de undele unui fluviu mort ce se varsă în neant. Înaintezi printre şoapte şi umbre, învăluit de poezia nimicului, contemplând stingerea lumii, în punctul în care jarul se transformă în cenuşă. Participând la combustia acestei lumi, te eliberezi de răutatea fiecărei zile: precum salamandrele, supravieţuim în focul său.
(Raluca Naclad, consultant artistic)
Galerie foto:
26 februarie 2017, ora 19.00, Sala Mare
Un stejar
de Tim Crouch
traducerea: Ionuț Sociu
cu: Mircea Postelnicu și actorul invitat: Paul Chiribuță
regia: Bobi Pricop
scenografia: Adrian Damian
muzica: Eduard Gabia
light design: Cristian Șimon
Prin proiectul propus de Bobi Pricop, Teatrul Tineretului vă invită să experimentați teatrul într-un mod surprinzător. Ineditul piesei Un stejar constă în faptul că unul dintre cei doi actori care vor juca în spectacol acceptă provocarea de a se afla la prima întâlnire cu textul chiar în timpul reprezentației, în faţa publicului. Actorul invitat se va urca pe scenă, alături de actorul Teatrului Tineretului, Mircea Postelnicu, fără să știe nimic despre piesă și fără să fi văzut spectacolul în prealabil.
O miză importantă a proiectului este aceea de a readuce în fața publicului pietrean în primul rând pe actorii care au contribuit la crearea fenomenului Piatra Neamț în lumea teatrală românească. La primele două reprezentații, au acceptat să facă parte din spectacol Claudiu Bleonț și Ana Ciontea.
Tim Crouch (n. 1964), dramaturg, actor și regizor britanic, este unul dintre cei mai importanți creatori de teatru experimental, renumit mai ales pentru modul în care chestionează convențiile teatrale și implică publicul ca parte integrantă a spectacolului. Piesele lui Crouch au fost traduse și montate în teatre din Italia, Franța, Portugalia, Polonia, Cehia, Germania, Brazilia, Canada, Australia, SUA și Coreea de Sud. Stephen Bottoms, profesor de Teatru și Performance Contemporan la Universitatea din Manchester, consideră că piesele lui Crouch sunt parte din cea mai importantă mișcare în dramaturgia apărută până acum, în secolul XXI: „Nu pot identifica alt dramaturg care să fi chestionat la fel de sistematic convențiile teatrale, conținutul narativ și implicarea spectatorilor.“
(Raluca Naclad, consultant artistic)
Galerie foto:
Scrie raspunsul tau!